Partendo da un insieme di approcci diversi al discorso accademico come campo di ricerca, il Centro si propone di raccogliere e analizzare diversi tipi di dati che possono essere rilevati nello studio della scrittura accademica.
Gli elementi testuali e contestuali sono presi in considerazione, insieme al loro contributo agli obiettivi che caratterizzano i diversi approcci agli studi sul discorso accademico e agli studi sull’alfabetizzazione accademica. Un’attenzione particolare è data agli approcci basati sul corpus e alla costruzione di un corpus.
La ricerca si svilupperà insieme alle attività didattiche e mira a:
Identity in a multilingual educational context: does L1 affect attitudes towards other languages at a trilingual university? – Graham Burton, Maria Cristina Gatti. International Conference on Multilingualism and Multilingual Education (ICMME) 2023, University of Malta. – 12 October 2023
Creating a new Centre for Academic Writing: how much digitalisation? – Graham Burton, Maria Cristina Gatti. Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Zurich University of Applied Sciences, Switzerland. – 6 June 2023
Transcultural norms? EAP at the Free University of Bozen-Bolzano – Graham Burton, Maria Cristina Gatti. EAP Conference 2023: Towards transcultural pedagogy: dynamics in global EAP. University of St Andrews, Scotland. – 4 March 2023
English in a bilingual German-Italian community: Collecting data and investigating learner variables in creating the EdiCoMC corpus – Graham Burton, Maria Cristina Gatti. 6th Learner Corpus Research Conference. University of Padova, Department of Linguistic and Literary Studies. – 23 September 2022
Creating the Centre for Academic Writing at the Trilingual Free University of Bolzano: contexts and first steps – Graham Burton, Maria Cristina Gatti, Cecilia Lazzeretti. AIA 30 Conference ‘Experiment and Innovation: Branching Forwards and Backwards. University of Catania, Department of Humanities – 15 September 2022